5 SUP jooga-asentoa

Jooga SUP laudan päällä lämpimänä kesäpäivänä on kokeilemisen arvoista. SUP joogassa tehdään joogaharjoitus SUP laudan päällä, joka tuo lisähaastetta tasapainoon. Tässä on esiteltynä kuusi asanaa eli jooga-asentoa, joilla on helppo aloitella SUP joogaharjoitusta, jos tykkäät mieluumin joogata itseksesi tai jos SUP joogatunteja ei järjestetä kotipaikkakunnallasi.

Alaspäin katsova koira (Adho Mukha Svanasana)

Alaspäin katsova koira on klassinen jooga-asento. Alaspäin katsovaan koiraan on helppo nousta konttausasenosta. Kädet ovat vähintään hartioiden levyisessä asennossa ja jalat vähintään lantion leveydellä. Kädet ja jalat suoristuvat, mutta polvet ja kyynerpäät eivät yliojennu. Kantapäiden ei tarvitse välttämättä osua lautaan. Tavoitteena on pidentää ja suoristaa selkä. Polvet voivat aluksi jäädä pieneen koukkuun, jotta selän suoristus on helpompaa. Niska ja pää saavat olla rentoina, ja pää roikkuu käsien välissä.

Low lunge (Anjaneyasana)

Linjaa etummainen polvi ja nilkka päällekkäin, niin että etujalan sääri on kohtisuorassa. Säädä asentoa sopivaksi muuttamalla etu- ja takajalan etäisyyttä toisistaan. Anjaneyasana avaa lempeästi lonkkia ja reisilihaksia, ja haastaa tasapainoa SUP laudalla.

Kyyhkynen (Eka Pada Rajakapotasana)

Kyyhkysasennossa tuodaan polvi koukkuun käsien väliin, ja viedään toista jalkaa suoraksi taakse. Kyyhkysen voi tehdä ylävartalo pystyssä tai selkää pyöristäen laskeutua makuulleen etujalan päälle. Kyyhkynen avaa lantiota ja venyttää pakaroita.

Sfinx

Sfinx on yin jooga asana. Sfinx on helposti lähestyttävä selkärangan taaksetaivutus. Sfinxiin noustaan vatsamakuulta tuoden kyynerpäät laudan päälle hartioiden levyiselle etäisyydelle toisistaan. Kyynerpäät linjataan olkapäiden alle. Jos selän taaksetaivutus tuntuu liian intensiiviseltä, kyynerpäitä voi tuoda eteenpäin, jolloin selän kaari loivenee. Selälle haetaan sellainen taaksetaivutus, jossa pystyy rentouttamaan alaselän ja vatsalihakset.

Lapsen lepoasento (Balasana)

Lapsen lepoasennon voi tehdä joko jalat yhdessä tai tuomalla isovarpaat yhteen ja avaamalla polvia kohti laudan sivureunoja. Ylävartalo saa laskeutua alas, ja käsivarret tulevat pitkälle kehon etupuolelle. Jos olkapäissä on kireyttä, käsivarret voi tuoda myös vartalon vierelle. Otsa laskeutuu nojaamaan laudan päälle.

Näiden asanoiden lisäksi kannattaa kokeilla Savasanaa eli rentoutumista selinmakuulla SUP laudan päällä. Silmät suljettuina luonnon ääniä kuunnellen pääsee helposti rentouden ja rauhan tilaan.