Flow joogassa hengitys ja liike virtaavat

Flow jooga tai myös vinyasa flow joogana tunnettu joogamuoto liikuttaa kehoa monipuolisesti. Flow joogassa yhdistetään liike ja hengitys tiiviisti yhteen, ja liike virtaa asennosta toiseen. Flow joogassa pysytään enimmäkseen liikkeellä, mutta siihen useimmiten sisältyy myös paikallaoloa, rauhoittumista ja asanoissa viipymistä. Tyypillisin piirre flow joogalle on, että hengitys rytmittää harjoituksen liikkeitä. Harjoituksella pyritään lisäämään tietoisuutta kehosta ja mielestä, ja rauhoittamaan mielen vilinää.

Flow joogassa on paljon samoja liikesarjoja kuin astangajoogassa. Aurinkotervehdysten muunnelmat ja variaatiot kuuluvat usein flow tunnille jossain muodossa. Toisin kuin astangajoogassa, flow joogaharjoitus vaihtelee eikä tunnille ole tiettyä kaavaa. Riippuen ohjaajasta flow tunti voi sisältää mitä tahansa rauhallisen meditaation ja käsitasapainottelun väliltä. Vaikka flow joogassa liikutaan suurin osa harjoituksesta, liike on kuitenkin enimmäkseen hidastempoista. Tästä syystä aloitelijatkin voivat osallistua flow tunnille. Vaikeimmille asanoille on myös vaihtoehtoja, joten harjoituksen voi tehdä oman kehon rajoissa, ja silti saada täyden hyödyn irti joogaharjoituksesta.

Flow harjoitus etenee dynaamisesti, vahvistaa kehoa monipuolisesti, ja parantaa tasapainoa ja liikkuvuutta. Tunti kehittää kokonaisvaltaista kehonhallintaa. Staattiset asennot vahvistavat kehoa, ja erityisesti keskivartalon lihakset ovat käytössä flow tunnilla. Useat asanat sekä vahvistavat että venyttävät kehoa, ja siksi flow joogassa on tärkeää, että asanat linjataan oikein ja turvallisesti. Tasapainoa harjoitetaan vaihtelemalla monipuolisesti painopistettä käsillä ja jaloilla.

Hengityksellä on keskeinen rooli flow joogassa. Hengitys rytmittää joogaa, mutta siitä saa myös voimaa ja tsemppiä harjoituksen kulkuun. Flow joogassa kannustetaan vahvaan ja syvään hengityskiertoon. Astangajoogasta tuttu ujjayi pranayama -hengitys on hyvä lisä flow harjoitukseen, mutta pääasia on, että hengitys kulkee mahdollisimman vaivattomasti ja rennosti. Hengitys toimii koko harjoituksen keskipisteenä, ja on oiva huomion keskipiste levottomalle mielelle. Virtaava liike ja hengitys voivat olla itsessään hyvin meditatiivinen kokemus.

Flow tunnille voidaan tehdä virtaavan hengityksen lisäksi hengitysharjoituksia tunnin alussa tai lopussa. Tunti alkaa rauhallisesti, kehoa ja erityisesti selkää valmistellaan ja lämmitellään huolellisesti, ja keskiosa harjoituksesta on dynaaminen. Harjoitus päätetään aina loppurentoutukseen eli savasanaan. Savasanassa annetaan keholle ja mielelle lepohetki fyysisen harjoituksen päätteeksi.