Ilmajoogalla uusiin ulottuvuuksiin

Ilmajoogassa tyypillisesti roikutaan pää alaspäin joogasilkin avulla.

Ilmajooga tai toiselta nimeltään aerial jooga on joogaharjoitus, jossa hyödynnetään katosta roikkuvaa kangasta eli joogasilkkiä. Joogasilkki ei ole nimensä mukaisesti valmistettu silkistä, vaan on erittäin kestävää, synteettistä kangasta. Ilmajooga vahvistaa kehoa ja parantaa kehonhallintaa ja tasapainoa. Joogasilkki on hyvä apu rentoihin, tuettuihin venytyksiin ja vähentää nivelten kuormitusta, mutta mahdollistaa myös monille muutoin haastavat pää alaspäin asennot.

Ilmajooga on saanut alkunsa reilu kymmenen vuotta sitten New Yorkista, ja on sieltä levinnyt nopeasti joka puolelle. Ilmajoogassa yhdistyy jooga ja ilma-akrobatia, ja ilmajoogatunteja on olemassa eri painotuksilla. Monet joogakoulut järjestävät ilmajoogan alkeiskursseja, jotka antavat valmiudet perustunneille. Alkeiskurssi on hyvä käydä, jotta opit alusta pitäen turvalliset roikunnat ja saat enemmän irti perustunneista.

Joogasilkillä tehdään monipuolisesti harjoituksia myös selinmakuulta, istuen ja seisoen.

Ilmajooga tekee erityisesti hyvää selälle. Selkää liikutellaan monipuolisesti, ja eri roikunnat tukevat selän hyvinvointia. Roikunnat venyttävät selkää varsinkin sitten, kun roikunnat käyvät tutuksi ja asennoissa pystyy rentoutumaan täysin. Joogasilkki saattaa aluksi tuntua erikoiselta, ja jopa epämukavalta kehoa vasten, mutta siitä ei kannata lannistua. Joogasilkin tuntumaan tottuu yllättävän nopeasti, vaikkakin ei välttämättä heti ensimmäisellä tai toisella kerralla. Kannattaa jatkaa sinnikkäästi ja sietää pientä epämukavuutta aluksi. Rennot roikunnat ovat sen arvoisia!

Joogasilkki tukee näppärästi jooga-asentoja.

Pää alaspäin roikunnat ovat iso osa ilmajoogatunteja. Roikuntoja on erilaisia, ja pääsääntöisesti joogasilkki tukee lantiota joko lantion etupuolella tai takapuolella. Roikuntaa tehdään myös pää ylöspäin laparoikunnassa. Jos pää alaspäin olo on uutta tai voit nopeasti huonosti pää alaspäin ollessa, roikuntoja kannattaa tehdä vain lyhyitä aikoja tai jättää kokonaan väliin. Ilmajoogaohjaajalle on hyvä kertoa ennen tuntia, jos et voi tehdä pää alaspäin roikuntoja syystä tai toisesta. Varaudu kuitenkin, että niitä tehdään lähtökohtaisesti melkein kaikilla ilmajoogatunneilla.

Ilmajoogan yksi suosituimmista osioista on loppurentoutus joogasilkin sisällä. Joogasilkki on niin leveä, että sinne mahtuu pitkin pituuttaan pitempikin ihminen. Loppurentoutuksessa pääsee makoilemaan joogasilkkiin sisään, ja joogasilkistä tulee ihana riippumatto, jossa saat olla ihan rauhassa ja piilossa.