Yin jooga tekee hyvää mielelle ja keholle

Yin jooga on rauhallinen ja lempeä joogan muoto. Fokuksena yin joogassa on mielen rauhoitus, kehon rentoutus, itseensä tutustuminen ja hengitys.

Yin harjoituksessa ei ole suorituspaineita. Yin joogassa ajatellaan, että asennon ulkomuoto ei ole oleellista, vaan harjoituksessa nimenomaan korostetaan oman kehon tuntemuksia ja harjoituksen kokonaisvaltaista, yksillöllistä kokemusta. Yin asennot saavat näyttää eri kehoissa erinäköisiltä. Yin jooga antaa mahdollisuuden tutustua omaan kehoon ja opetella kunnioittamaan sitä. Jos jokin ei tunnu hyvältä, on tärkeää tunnistaa ja hyväksyä se, ja varioida asentoa sen mukaisesti. On myös hyvä havainnoida sitä, kuinka erilaiselta samat asennot voivat tuntua eri päivinä ja eri elämänvaiheissa.

Yin joogassa viivytään samassa asanassa eli jooga-asennossa useita minuutteja. Asennon kesto riippuu asennon tyypistä, ohjaajasta ja ryhmästä. Asentojen kesto antaa hyvin tilaa oman kehon tuntemusten havainnointiin ja paikallaolon harjoitteluun. Selkärangan liikuttelu monipuolisesti on oleellinen osa yin harjoitusta, mutta asennosta riippuen luodaan myös tilaa ja pituutta kehon lihaksiin ja sidekudoksiin. Yin joogassa asennot tehdään pääsääntöisesti istualteen tai makuulteen.

Yin jooga-asennoissa viivytään useita minuutteja, jotta lihakset ehtivät rentoutua, ja täten venytys pääsee käsiksi lihasten lisäksi myös sidekudoksiin. Sidekudokset ovat hyvin tiukkoja, ja vaativat säännöllistä ja pitkäkestoista, lempeää venytystä. Yin joogassa ei ole koskaan tarkoituksena tehdä ääriasentoja. Äärivenytyksessä oleminen useita minuutteja voi olla enemmän haitallista kuin hyödyllistä. Yin joogassa hakeudutaan asentoihin, joissa venytyksen tunne on kohtuullinen ja keho pystyy rentoutumaan koko asanan keston ajaksi.

Yin joogan positiivinen vaikutus elämään

Yin jooga on monille rentouttava hengähdyshetki muuten hektiseen ja kiireiseen elämään. Yin joogassa opetellaan pysähtymistä ja paikallaan oloa. Vaikka mieltänsä ei varsinaisesti pystyisi tyhjentämään joogatunnilla, kiireetön ja rento ilmapiiri ja asennosta toiseen hitaasti liikkuminen rauhoittavat mieltä ja saattavat vähentää stressin tuntua. Yin joogassa syvä ja tietoinen hengitys on tärkeä osa joogaharjoitusta. Monille huomion keskittäminen omaan hengitykseen helpottaa vilkkaan mielen liikkeitä eli rauhoittaa yliaktiivista mieltä, jota voidaan kutsua myös apinamieleksi.

Yin joogasta on huomattava hyöty liikkuvuuteen ja notkeuteen. Lihasjäykkyys voi vaikuttaa kehon eri osien toiminnallisuuden heikkenemiseen ihan tavallisessa arjessakin. Liikkuvuudesta huolehtiminen ennaltaehkäisee myös vakavimpien ongelmien syntymistä. Nykypäivänä istumatyö monilla aiheuttaa rajoituksia kehon liikkuvuuteen.

Yin joogatunnilla

Osallistuakseen yin joogatunnille ei tarvitse olla notkea. Yin jooga korostaa yksillöllisyyttä. Yin joogassa voidaan käyttää asentojen avuksi ja tueksi joogablokkeja, tyynyjä, vilttejä ja bolstereita eli putkityynyjä, jotta mahdollisimman moni pystyy hakeutumaan itselleen sopivaan asentoon. Yin joogasta moni saa apua kehon erilaisiin jumituksiin, ja se myös ennaltaehkäisee ongelmakohtien syntymistä kehoon. Akuutissa tilassa ei ole syytä harjoittaa joogaa kysymättä ensin hoitohenkilökunnalta.

Yin jooga on hyvää vastapainoa kiireiselle arjelle, dynaamisille joogaharjoituksille, muulle fyysiselle treenaamiselle tai kelle tahansa, joka kaipaa hetken rauhaa ja haluaa huolehtia omasta hyvinvoinnistaan.

Meditaatio

Yin jooga ei vaadi sen harjoittajalta kykyä pystyä meditoimaan missään muodossa. Yin jooga kokemus voi olla juuri niin yksilöllinen kuin siihen osallistujatkin. Yin jooga antaa kuitenkin loistavan mahdollisuuden ja puitteet harjoittaa itselleen sopivaa meditaatiota. Yin joogassa on aikaa pysähtyä oman kehon ja mielen äärelle, ja harjoitella esimerkiksi hyväksyvää ja tietoista läsnäoloa. Kehon rentoutuessa on mielen helpompi päästää irti ajatuksista ja negatiivisista tunteista, ja keskittyä tähän hetkeen.